24. února 2011

Recenze knihy "Poklady pod námi"

Poměrně nedávno jsem dočetl knihu "Poklady pod námi" od Slavomíra Ravika. Autor se snaží čtenáře seznámit s historií zajímavých míst nejen na území ČR, kde se podle legend ukrývají poklady. V knize čtenáře informuje také o nálezech, které lze historicky doložit a o strastiplných cestách hledačů pokladů. Slavomír Ravik se touto problematikou zabývá již řadu let a snaží vměstnat vše, co o pokladech za ta léta nashromáždil, do jedné knihy.

V první části knihy "O pokladech, které pod námi čekají", se autor zamýšlí, co poklad opravdu je. Řekne-li se poklad, mnoho lidí si vybaví železem okovanou dřevěnou truhlici schovanou v nějaké jeskyni, která je plná zlatých pohárů, řetězů, šperků a diamantů. Pokladem ovšem může být i pár neobyčejně starých mincí. Vypráví příběh muže, který díky velkému úsilí a víře v legendy objevil Troju. Zamýšlí se, kde by mohl ležet bájný poklad Nibelungů.

Druhá část "O pokladech v hradech, zámcích a klášterech" nás přenese na zajímavá místa, kterými se v minulosti prohnaly boje, kudy postupovala přes naše území vojska cizích mocností a tedy kde byla největší pravděpodobnost, že lidé v minulosti uschovali svůj nejcennější majetek. V této části se také čtenář seznámí s mnoha zajímavými legendami a pověstmi vztahující se právě k pokladům.

Část nazvaná "O cestách k pokladům a jejich dobývání" čtenáře informuje o dobytí říše Inků. Vypráví příběh o pirátovi Kiddovi a možném místě uschování jeho pokladu. Z naší historie pak vypráví o okolnostech nalezení známého relikviáře svatého Maura.

V předposlední části nazvané "O pokladech světových" autor shrnuje zmínky o pokladech řádů, vladařů, potopených pokladech a pokladech dobrodruhů. Čtenář se zde dočte např. o historii vzniku a zániku řádu Templářů, kde hledat potopené lodě s poklady na palubě, případně o objevených a vyzvednutých pokladech z vraků plavidel na dně světových moří. Zajímavý je příběh lodi Wasa, která byla objevena, vyzvednuta a zakonzervována. Nyní ji můžete spatřit v muzeu ve Švédsku. V této části se také dozvíte něco o pirátech, korzárech, bukanýrech a flibustýrech k nimž patřil např. Henry Morgan, Edward Teach známý jako Černovous, John Rackham alias Calico Jack a další. Neméně zajímavé je pojednání o známém Ostrově pokladů, Stříbrném ostrově či o zničeném a přírodními silami potopeném Port Royalu.

Poslední část s názvem "O pokladech Třetí říše" nás zavede do historie poměrně nedávné. Za druhé světové války byla vydrancována mnohá světová muzea a vykradeny státní pokladny podrobených států. Autor se zde zabývá mimo jiné Štěchovickým pokladem či pokladem generála Erwina Rommela.

Kniha je plná zajímavých historických faktů a událostí, pověstí a legend. Nejvíce mě však zaujalo líčení historie, které autor sepsal na základě historických pramenů. Rozhodně tuto knihu doporučuji k přečtení.

Název: Poklady pod námi
Autor: Slavomír Ravik
Nakladatelství: KMa, s.r.o., 2007